Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2022. augusztus 08. hétfő, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Steve Fossett és a Virgin Atlantic GlobalFlyer
2007-03-07 01:25:49


 

2005. március 04, péntek, Sikeresen landolt csütörtök délután egy kansasi repülőtéren Steve Fossett, akinek hatvanhét óra alatt sikerült megkerülnie a Földet. Az excentrikus amerikai milliomos mellékhelyiség hiányában pelenkában töltötte az utat, turmixot ivott, és néha el is szundikált. Ez volt az első alkalom, hogy valaki szólórepülőgéppel, leszállás és üzemanyag-felvétel nélkül röpülte körbe ezt a szomorú sárgolyóbist.

Steve Fossett, a hatvanegy éves sokszoros rekorder és dollármilliomos magyar idő szerint kedd hajnalban indult útnak a Kansas állambeli Salinas katonai repülőteréről, és hatvanhét óra múltán landolt ugyanott - közben pedig megkerülte a Földet. Az utat Fossett a Virgin Atlantic GlobalFlyer fedélzetén tette meg, amit kifejezetten erre a célra tervezett egy kaliforniai cég.

Hátszele volt

Fossett, aki számos légi és vízi rekordot állított fel az utóbbi tíz évben, szerdán annak ellenére döntött az út folytatása mellett, hogy a háromtörzsű, speciális repülőgépének tizenhárom tartályából misztikus körülmények között eltűnt egy jó adag üzemanyag. Az indulás előtt a tartályokba töltött 8,2 tonna kerozinból 1,2 tonnának veszett nyoma. A földi irányítók a gépről küldött adatok alapján nem tudták megállapítani, hogy csak a műszerek romlottak el, vagy valóban elszivárgott az üzemanyag. Fossett mindenesetre Hawaii légterében, a személyzettel folytatott konzultáció után úgy döntött, nem fordul vissza és landol Japánban, hanem folytatja útját az Egyesült Államok nyugati partja felé. A döntésben segített, hogy Fossett szerencséjére kifejezetten erős, óránként 200 kilométeres hátszelet kapott, és így elképzelhetővé vált, hogy a kaland nem az óceán habjai között, hanem a leszállópályán végződik.

Fossett mostani útját a Virgin Atlantic Airways elnöke, Sir Richard Branson szponzorálta, aki maga is a repülés szerelmese. Ketten együtt többször próbálták megkerülni a Földet egy speciális hőlégballonnal, ami végül Fossettnek a hatodik kísérletre, egyedül sikerült.

A szponzor: Richard Branson Fossett kedd hajnali indulását a kedvezőtlen időjárás miatt hetekig halasztgatták, mert az egyedi tervezésű Virgin GlobalFlyer különösen érzékeny a légáramlatokra. Hétfőre az idő megjavult, de így is tartani lehetett attól, hogy a gép, amelyet korábban nem teszteltek teljes terheléssel, képtelen lesz elemelkedni a földről. Többek között ezért is választották a felszálláshoz a salinai repülőteret, amely Észak-Amerika egyik leghosszabb, négy kilométeres kifutópályájával rendelkezik. A Virgin GlobalFlyer az út nagy részét tizenöt kilométeres magasságban tette meg, ahová a saját súlyának négyszeresét meghaladó üzemanyag-mennyiség miatt több mint két óra alatt mászott fel.

A tervező: Burt Rutan A rekorder az út során alig aludt: mint a földi irányításnak elmondta, bár fáradt volt, csak szunyókálni mert, hogy a műszereken tarthassa a szemét. Fossett turmixot ivott, szaniteregységek hiányában viszont kénytelen volt pelenkában kibekkelni az utat. A rekordkísérletnek szentelt webszájton az érdeklődők több videócsatornán követhették nyomon a repülést és a földi irányítás munkáját, a gép pozícióját pedig percenként frissülő térkép mutatta be. A virginatlanticglobalflyer.com a szájt fenntartói szerint a repülés időtartama alatt átlagosan hárommillió találatot regisztrált óránként, a landolás idejének közeledtével pedig annak ellenére lefagytak a szerverek, hogy a pozíciós adatokat szolgáltató NASA egy Cray szuperkomputerekből álló klaszterre bízta a feladatot.

Fossettnek a rekordhoz pontosan 36 787,559 kilométeres utat kellett megtennie - ez a távolság megegyezik a Ráktérítő hosszúságával. Ha nem tette volna meg a távolságot, a rekord érvénytelen lett volna, ezért még csalinkáznia is kellett egy kicsit a Csendes-óceán fölött, ahelyett, hogy a legrövidebb úton haladt volna Japántól Los Angeles felé. A három nap, ami alatt Fossett a Földet megkerülte, nem számít abszolút sebességrekordnak. A Föld körüli utat Concorde-dal megtették már 32 óra alatt is, igaz, nem egyedül. 1995-ben a francia Michel Dupont és Claude Hetru 1300 kilométeres óránkénti átlagsebességgel teljesítették a New York-New York távot, közben érintették Dubait és Acapulcót is. Az első tankolás nélküli Föld körüli utat 1984-ben kilenc nap alatt tette meg Jeana Yeager és Dick Rutan - utóbbi a Fossett gépét, a Virgin GlobalFlyert tervező Burt Rutan testvére.

 

 

Forrás: http://www.sportrepules.hu

 


A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum