Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. március 19. kedd, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Budapest-Bamako 2005. krónikája
2006-02-01 20:57:11
Kategória: Budapest-Bamako


1 nap:

A felvezetõ autó technikai gondokkal küzd. Leggyorsabb a moslek.hu.

December 26-án reggel elrajtolt az elsõ Budapest-Bamako transz-szaharai autóverseny. Dramane Traoré a moszkvai mali követség elsõ titkára köszöntötte a közel száz résztvevõtû és a több száz nézõt.A verseny résztvevõi az eslõ nap estéig Velencébe kellett, hogy megérkezzenek. Mivel az útvonal választás része a stratégiának, többen Horvátország fele, míg mások az osztrák alpokat választották.A leggyorsabbnak a László Lajos vezette Moslék.hu csapat érkezett, akik a 8:3O-as budapesti rajt után 15:35-kor érkeztek Velencébe. Másodikként a nagykanizsai Viky Team csapat tagjai érkeztek. Harmadik helyen Tiba Tamás futott be, akiknek a mitfárere az utolsó pillanatban mondta le a részvételt a Bamakon.

A nap másik nagy eseménye a Villám Géza és Dulai Zoltán általt vezetett OO-as rajtszámú Lada Niva technikai malõr sorozata volt. Az autó elõször Villahcnál mondta fel a szolgálatot. Majd Velencétõl 6O kilóméterre végleg beadta a derekát. A Niva este 1o körül vontató kötélen érkezett az esti célba.A csapat tagjai jelenleg azt fontolgatják, hogy kedden új jármüvet bérelnek vagy vásárolnak és avval folytatassák -e az utat Mali fõvárosába, Bamakoba.A mai cél Marseille egyik külvárosa lesz.

2. nap

Egy jármű kiállni kényszerült. A 07-es számú, orosz-indiai kettős 32 órás késéssel dacolva a hóval indul a mezőny után.Velence romantikáját nem élvezhettek a Budapest-Bamako résztvevői. Hajnal hasadtával esős, ködös időben indult a mezőny tovább Marseille felé.A Horkai Gábor és Német Viktor csapata ma reggel visszafordult Budapestre családi okok miatt. Sajnálattal búcsúztak el bamakós álmaiktól és a mezőny többi tagjától.

A 00-ás felvezető Lada Niva technikai gondjai ma reggel tovább folytatódtak. Az autó csak többszöri behúzásra indult el majd az A4-es autópálya egyik leálló sávjában a Kovács Lajos által vezetett 28-as Lada Niva beléjük rohant hátulról. Személyi sérülés nem történt. Az anyagi kár csekély. Mindkét autó folytatta a versenyt az incidens után.A 00-ás Niva Cremona előtt ismét lerobbant. A problémát egy helyi, nyugdíjas autószerelő néhány reklámszatyor és 5O méter szigetelő szalag segítségével elhárította.

A gyorsabbak már délben meglátták a Földközi tenger hullámait míg a többiek heves hóviharral küszködtek Brescia és Pavia között.A Coimbra Racing Trabantja súlyos perceket vesztett ma, amikor gyújtás problémákat kellett megoldaniuk az autósztrádán.A forgalmi engedély gondokkal küzdő 07-es Lada pilótája és navigátora ma friss forgalmival és 34 órás késéssel indult a mezőny nyomába Budapestről. A dunántúli hóviharral könnyedén megbirkózott a két sportember.Ma ismét a Moslek.hu csapat ért be elsőként célba. A Lajos "Cupák" László által vezetett Audi A4 26V6 Quatro ma az olasz sztrádán többször is bevetette csoda fegyverét. Az autójukba elhelyezett ipari erejű sziréna és villogó ma három Ferrarit is halálra ijesztett és leszorított a belső sávból. "Minden várakozásunkat felülmúlta ez a sziréna. Nálunk sokkal gyorsabb kocsik is félre állnak az útból"- nyilatkozta a pécsi versenyző.

Másodikként a nagykanizsai Viky Rally Team triója végzett. Harmadikként Tiba Tamás Audija ért be Meyreuil-be.A motorosok ma ismét hihetetlen eltökéltséggel küzdöttek esővel, hóval és köddel. Király László és Horváth András a hóvihar ellenére hat ás fél óra alatt tette meg a 700 kilométeres távot.Mostoha körülményekért mindenkit kárpótolt a Cote D' Azur csodálatos látványa és a verőfényes napsütés a francia Riviérán. A szerencsések homárt és kagylót csipegettek Monte Carloban, míg mások a hóviharban gyújtógyetyákkal küszködtek Appennin hegység lejtőin.

A Budapest-Bamako 2005, Nagy Afrikai Futam december 26-án reggel 8-kor rajtolt a Hősök teréről, és január 9-én érkezik Bamakoba Mali fővárosába.

3 nap

A 00-s rajtszámú felvezetõ autó kálváriája folytatódik. Villám Gézáék autóstoppal folytatják az utat

Szerda hajnalban Provance-ból rajtolt a Budapest-Bamako 2005 mezõnye. A verseny eddigi leghosszabb szakaszát, 1124 km-t, teljesítették a versenyzõk, mire megérkeztek a spanyolországi Murcia-ba. Kiszabadulván a hideg, havas télbõl végre szikrázó napsütésben, száraz utakon haladt a mezõny. A nap folyamán semmilyen incidens nem történt, leszámítva, hogy a Villám Géza – Dulai Zoltán által vezetett 00-s rajtszámú felvezetõ autó továbbra is technikai problémákkal küzd. A mai napra elromlott az önindítójuk minek következtében minden autópályadíj fizetõ kapunál lefulladt a motor. Még éjfélkor sem értek be a célba. A két versenyzõ úgy döntött, hogy autóstoppal folytatja útját, és a Lada Niva-t az A7 autópálya mentén hagyja mint az elsõ Budapest-Bamako autóverseny emlékmûvét. Azt tervezik, hogy holnap reggel egy kis ünnepség keretében, az összes versenyzõ jelenlétében avatják fel a mementót, majd a mezõny együtt hajózik át Afrikába.

A mai futamon ismét a Moslék.hu csapata volt a leggyorsabb Audi A4 26V6 Quatro-jával, második a szintén Audi-s Tiba Tamás, míg a harmadik a Viky Team csapata lett a Nissan Pathfinder-rel. A szlovák off-road versenyzõ Jurij Ulrich a negyedik helyen ért célba és a Trabantosok is 12 órán belül teljesítették a távot. A Low Budget díjra hajtó Truppauer Hümér Rohambrigád-ról napok óta nincs hír, míg a 08-as rajtszámú orosz-indiai duó, aki kedden indult a mezõny után, ma hajnalban beéri társait.A táborban nagyon jó a hangulat és mindenki izgatottan várja, hogy holnap megpillanthassa Afrika partjait. 

4. nap:

A nap krónikája. A csapatok megérkeznek Afrikába.

Ma reggel a murciai La Paz kemping nyomasztó hangulatát nem hagyták nehéz szívvel maguk mögött a Budapest-Bamako résztevõvi. A motorok már fél hétkor felbõgtek. A Bamako elit gárdája pontban hétkor úton is volt míg az elõzõ éjszakai bulitól másnapos versenyzõk csak 9 körül ültek a volán mögé.A mai 54O kilóméteres etapot Murcia és Tarifa között többen autópályán míg mások a malagai országút festõi szerpentinjein tették meg. Kora délután hagyta el a mezõny Algecirast és Gibraltárt. Tiba Tamás O5-ös Audi pilótája is a festõi útvonalat választotta. “Nem érdekel, hogy ha perceket vesztek ezen az úton. A látvány és a kanyarok kárpótolnak” – mondta Tiba Tamás.

A OO-ás Lada Niva csapata ma reggel még egy utolsó esélyt akart adni a Nivának. Az autó, melynek elveszett olajsapkáját egy fél Red Bull-os dobozzal és szigetelõ szalaggal sikerült megszerelni ma reggel végképp beadta a derekát. A murciai kemping elõtt a Budapest-Bamakot szemlélõ marokkói vendégmunkások nem kis meglepetésére az autó utasterét sürü füst öntötte el. Villám Géza és Dulai Zoltán fuldokolva ugrottak ki a jármübõl. “Itt betelt a pohár számunkra”- nyilatkozta Dulai Zoltán navigátor. A Nivát terv szerint ott hagyták a kemping parkolójában és autóstoppal folytatták a versenyt.

“Számunkra az autó csak egy eszköz a cél elérésében. Azért mert az autónk tönkre ment eszünk ágában nincs feladni a versenyt” – nyilatkozta Villám Géza, a Niva sofõrje. A két résztvevõ autóstoppal folytatta az utat Bamakoba.A O4-es Coimbra Racing csapatának is kidatott a gondokból ma. Közel 4O percet vesztettek, amikor a Trabant gyújtását kellett kijavítaniuk Algecirastól 34 kilóméterre az út mentén. “Meleg helyzett volt, de úgy néz ki sikerült megoldani a gondot”- nyilatkozta Polgár András.A kompnál ma délután feltünt az eddig eltüntnek hitt Truppauer Hümér Roham Brigád is, akik egy szebb napokat is látott Toyota mikrobusszal vágtak neki a Budapest-Bamakonak. “Az elsõ éjszakánkat egy út menti bozótban töltöttük Genova mellett, míg a másodikat egy dél spanyol erdõ szélén” – mondta Leitner Gábor, a brigád egyik tagja. “Hideg volt a szabad ég alatt, de két hálozsákban aludtam”- tette hozzá Tatár “Dzsó” Zsolt.

A Budapestrõl 34 órás késéssel rajtolt Aravind Patel Kumar és Pavel Smirnov vezette Lada 15OO ma reggel megelõzte a mezõnyt és elsõként ért be a tarifai kikötõbe. “Számunkra egy percig nem volt vitás, hogy négy napon belül megelõzzük a mezõnyt.” – mondta az indiai versenyzõ. “Ahhoz sem fér kétség, hogy mi fogjunk megnyerni a Budapest-Bamako-t” – tette hozzá orosz navigátora.Délután 2 és 3 között szinte mindegyik csapat beérkezett a mai célba, a tarifai kikötõbe. Az átkelés a Földközi tengeren Afrikába felemelõ és izgalmakkal teli érzés volt mindenki számára. A szikrázó napsütésben a Budapest-Bamako résztvevõi izgatottan vetették tekintetüket Észak Afrika partjaira. A behajózás gondtalanul és remek hangulatban zajlott.Marokkóban egy új és teljesen furcsa világ köszöntötte az indulókat. Európát és 34OO kilóméter maguk mögött hagyva ma este müezzinek hangjaira gördültek be a tangieri táborhelyre.

Holnap egy több, mint 6OO kilometers etap vár a versenyzõkre Tangier és Essauira között.

Kapcsolódó cikkek:
 
Budapest - Bamako 2005 Exkluzív
 
5. nap

Véget érnek az autósztrádák.Még sötét volt péntek reggel az észak marokkói Tangerben, mikor a Budapest-Bamako résztvevõi kigurultak elõzõ esti táborukból. A rajtért több versenyzõ egy órás büntetõ pontra számíthat. Az engedélyezett reggel 7 óra elõtt indultak, mert óráikat elfelejtették átállítani Mauritán idõre.

A Tangiert és Rabatot összekötõ autósztrádán enyhe esõben, gyér forgalom mellett autóztak a versenyzõk. A mai nap legnagyobb kihívása a temérdek trafipax és közúti ellenõrzés volt. Mintha a rendõrök már vártak volna a Budapest-Bamako résztvevõire. A O2-es Pathfindert, a Viky Team autóját kétszer kapcsolták le a zsaruk, de mindkét alkalommal megúszták büntetés nélkül.A jármû nélkül maradt Villám Géza elõzõ nap este átmenetileg leszerzõdött a Tiba Motorsport O5-ös autójához. Tiba Tamás navigátora még a budapesti rajt elõtt lemondta a részvételt, és Tamás az európai szakaszt szólóban teljesítette. Villám jelenléte igazságtalan elõnyökkel járhat Tiba Tamásnak, ezért a résztvevõk elfogadták, hogy Tiba Tamás nem kaphat pontot a geocaching feladatokért. (A geocaching, a sivatagban elrejtett kincsek megkeresése. Mivel Géza a verseny egyik szervezõje pontosan ismeri az elrejtett tárgyak és üzenetek helyét.)

"Villám meglepõen jó navigátor, nem beszélve arról, hogy van egy mûködõképes GPS-e is"- nyilatkozta Tiba Tamás. Tiba és Aravind Patel Kumár, az indiai versenyzõ, a mai szakaszt feladta, mert régi vágya volt, hogy a Casablanca címû filmbõl ismert Rick's Café-ban ebédeljen Casblanca óvárosában."Ez az ebéd többet ért nekünk mint egy elsõ helyezés" - jelentette Aravind a O8-as autó pilótája, aki Humphrey Bogart nagy rajongója.A mai nap nagy szerepet játszott az útvonalválasztás is. Volt, aki a rövidebb, de gyengébb minõségû tengerparti utat választotta, míg mások az aszfaltozott, de hosszabb úton érkeztek a szörf paradicsomba, Essaouriába.Elsõként a Lajos "Cupák" László által vezetett Audi A4 Quattro ért a célba. Másodikként a Viky Team Pathfindere gördült be. Harmadik helyen Juraj és Daniela Ulrich Nisan-ja érkezett be. A szlovák csapat eddig kicsit lassabban haladt, de a sivatagban hatalmas elõnyre tehetnek szert.A Polgár testvérek Trabija a tengerparti utat választotta és épségben futott be este. "Érdekes módon minket egyszer sem állítottak le a rendõrök" - mondta mosolyogva az esti célba Polgár Tamás.

A szombati etap mindössze 189 kilométer lesz. Ez egyben egy fél pihenõnap is. A versenyzõknek alkalmuk lesz az autóikat felkészíteni a Szaharára. Az óévet egy igazi marokkói bulival búcsúztatják Tizitben a résztvevõk.

6. nap

Szilveszter Tiznitben. Fél pihenõ nap.

Már túl van a táv felén a Budapest-Bamako mezõnye, de a neheze még hátra van. Ma reggel remek hangulatban folytatódott a Nagy Afrikai Futam. A résztvevõk csak lassan tértek magukhoz a festõi hangulatú, tengerparti kis városban, Essauoirában. A tenger morajlása és a tegnap éjszakai bulik miatt jóval késõbb indultak a résztvevõk. Igaz a mai nap fél napos pihenõnap volt.Délután fél négykor a Polgár testvérek Trabantja kivételével az összes, verseny kategóriában induló jármû már a cél állomáson volt. „Láttuk õket útközben. Gyertyát cseréltek és ebédeltek” - mondta Lajos „Cupák” László.Ma reggel elsõként Tiba Tamás vehette át szállodai szobája kulcsát Tiznitben, annak ellenére, hogy a rendõrök háromszor is leállították. Másodiknak a Viky Team csapat tagjai értek be. Nyomukban, mint mindig, most is kísérõ madaraik a Windbird csapat tagjai repültek. A versenyzõk közül a szlovák Ulrich házaspár ért be harmadiknak.Káprázatos hegyi szerpentineken vezetett a mai út. A sok hepe-hupa és kanyar több résztvevõ gyomrát is felkavarta. Különösen a navigátorok panaszkodtak rosszullétre.

A 08-as Ladásoknak nemcsak egészségügyi, de technikai gondokkal is meg kellett birkózniuk. Az egyik hátsó kereket tartó csavarjuk eltört. Súlyos perceket vesztettek, amikor az Agadir elõtti lejtõk egyikén az autójukat szerelték.Ma többen elkezdték a felkészülést a sivatagi körülményekre. A 33-as rajtszámú Tata Pickup, a O6- os Nissan Patrol és a 18-as Suzuki Ignis versenyzõi ma tûzifát gyûjtöttek az út mentén a holnapi sivatagi tábortûzhöz. Tiba Tamás pedig azt gyakorolta, hogy kell a tûzõ napon az Audit kiásni a homokból. Ma délelõtt a tengerpart friss homokjában ugyanis tengelyig süllyedt az Audija. A helybeliek szórakoztatására Tiba órákig túrta a homokot az autóval mire a Viky Team tagjai csörlõvel kihúzták.

A motorosok is kipróbálták ma az ásóikat. Király László és Horvát András Zoltán ma a festõibb tengerparti utat választották, és õk is alaposan elmerültek.Több csapatot is lekapcsoltak a rendõrök gyorshajtásért. A 25-ös Csontbrigád tagjainak (Mercedes Sprinter) 3O Euró büntetést plusz két üveg ajándék sört kellett fizetnie. De nemcsak a sorozatos rendõri ellenõrzések nehezítették a résztvevõk életét, feltûntek az elsõ tevék és kóbor szamarak is. Ezek egyre komolyabb problémát fognak jelenteni az elkövetkezõ napokban.Ma Tiznitben egy autentikus marokkói bulival búcsúztatják az ó évet a Budapest-Bamako kalandorai. Holnap közel 6OO kilométert kell teljesíteniük. Kora délelõtt átszelik a Ráktérítõt és megérkeznek Nyugat-Szaharába.

7. nap

A mezőny megérkezett a Szaharába. Rossz benzin, rendőrök és tevék nehezítik a haladást.Reggel 8 órakor rövid eligazítás után ismét autóba pattantak a Budapest-Bamako résztvevői. Ma délelőtt az Antiatlasz utolsó lankáit is maguk mögött hagyták a versenyzők. Amint beléptek a Szahara kapuján mindenkin eluralkodott a „rejtői” hangulat. Apró, poros falvak és kíváncsi helybéliek üdvözölték a magyarokat amerre csak elhaladtak.A gyakori rendőri ellenőrzések mellet megjelentek az első katonai ellenőrző pontok is. A mezőny ugyanis ma átlépett a marokkói fennhatóságú Nyugat-Szaharába. Itt 1991 óta ENSZ katonák által felügyelt tűzszünet van érvényben. Itt már az út is keskenyebb és rosszabb minőségű, mint eddig.

A rajt kicsit nehézre sikeredet az Audisoknak. A 33-as Tata és a O6-os Nissan Patrol versenyzői először Tiba Audijának a tönkrement kuplungját rakták össze. Miután a O5-ös Audi elkészült, Lajos ’Cupák’ László Audiját tették rendbe. A Moslek.hu csapat autójában a koszos üzemanyag okozott károkat. A nap hősei mindenképp Matuska István, László Károly, Hegyi Viktor és Szabó Tamás voltak, akik saját pozíciójukat áldozták fel azért, hogy társaik időben elindulhassanak.A futam résztvevői többször is megtapasztalhatták már a páratlan marokkói vendégszeretet. A 1O-es OffRoadStation csapat és 13-as Fiat Ducato lakóbusz bérlőit egy Mohamed nevű öreg halász invitálta meg friss sült halra. A magyarok Borsodi sörrel és finom Újházi tyúkhúslevessel viszonozták Mohamed bácsi kedvességét. A 39-es Land Rover Defender legénysége pedig egy kisebb falu lakosságának tartott előadást Magyarország hegy- és vízrajzáról a helyi hentesbolt előtt.

Ma ismét előkerültek az ásók. A 25-ös Mercedes Sprinter elmerült a tengerpart puha homokjában. A TV2 Napló című műsorának stábja ásta ki őket végül. ’Szerintem ezek után a TV2-esek nem akarnak többet minket látni’ - mondta mosolyogva Doór Ferenc a Sprinter kapitánya.Ma elsőként a Viky Team tagjai értek a célba annak ellenére, hogy 8 alkalommal állították le őket. Másodikként a szlovák Ulrich házaspár ért be. Harmadikként a Coimbra Racing Trabija gurult be a sivatagi táborba. A Moslek.hu csapat, akik remekeltek az európai szakaszokon ma nemcsak, hogy jóval később indultak, mint a többiek, de egyszer egy harminc egyedből álló lassú, komótosan bandukoló tevecsordát is át kellett, hogy engedjenek maguk előtt.Este 8-kor Tibáék még nem voltak a célban. A versenyzők a mai éjszakát a Szaharában a csillagos ég alatt töltik. Holnap Dakhla felé száguld tovább a sivatagi karaván.

8. nap

Tegnap este meghitt, hangulatos sivatagi tábortüzek mellett pihenték ki az elõzõ nap fáradalmait a Budapest-Bamako versenyzõi. A 13-as Fiat Ducato legénysége újévi lencse partira hívta meg a résztvevõket. A csapat szakácsa Borbély Béla a sivatag csillagos ege alatt bográcsban fõzte a hagyományos újévi ételt. A lencsét azok sem hagyták ki, akik korábbban tevepörköltet falatoztak egy szomszédos beduin sátorban.Tegnap elõször tért le a mezõny a betonútról és a sivatag homokjában töltötte az éjszakát. Hétfõ reggel napkeltével keltek újra útra a versenyzõk és teljesítették az elsõ 1O kilométeres sivatagi távot.

A OffRoadStation.com 1O-es rajtszámú G Mercijének a terepszakaszon eltört a tetõcsomagtartója és kishíján el is hagyták. Kénytelenek voltak egy hosszab ?pit-stop? kiállásra begurulni Laayoune városába, ahol egy lakatos mester három óra alatt visszahegesztette a letört fémdarabokat. Velük tartottak többen is a mezõnybõl és ha mát ott voltak elvégztettek néhány rutin karbantartási munkát.A mezõny nagy része viszont már robogott Dél felé a keskeny szaharai autóúton. A monoton táj egyhangúságát, az óceán szépsége és a naplemente fantasztikus színei ellensúlyozták.A Teréz Anya Jótékonysági Díjért ma többen komoly erõfeszítéseket tettek. Horváth András Zoltán és Király László egy elakadt Porsche Cayene defektjét segített kijavítani, és a pórul járt mauritán sofõr életét vízzel mentették meg. A szolidarátás ereje a sivatagban még erõsebb. Errõl tett tanúbizonyságot ma délután Horváth Szilvia és Kókai Tamás is, akik Land Rover Denfederükkel közel 2OO kilométeren keresztül vontattak egy 2O éves lengyel Mercedest Dakhlába. ?Polak Wengry dva bratanki, thank you? ? hangzott a hálás lengyelek búcsúja Dakhla elsõ autószerelõjénél.

A Trabisok ismét remekeltek annak ellenére, hogy az önindítójuk ma is gyengélkedett. Az egyik katonai ellenõrzõpontnál nem indult újra az autó, így a katonák tolták be a Trabantot, amit errefelé mindenki veterán Peugeot-nak néz. A Polgár testvérek az önindítóra egy jól irányzott ütést mértek egy pajszerrel mire az ismét megjavult. Hiába, a percíz szaktudás és a drága mûszerek mindig meghozzák a várt eredményt.Ma ismét a Moslék.hu csapat ért be elsõnek. László ?Cupák? Lajos elmondta, hogy véleménye szerint eddig ?már öt óra elõnyük? van a B2-n. Másodikként a Viky Team Pathfindere gurult be Ulrichék elõtt. A Trabi negyedik helyen farolt be a dakhlai táborba ma délután négykor.A sátor verés nehézségei után ma erõs szélben tértek pihenõre a Nagy Afrikai Futam elszántabb résztvevõi. A flancosabbak egy négycsillagos belváros hotelben töltik az éjszakát. A holnapi etap során átkelnek az elaknásított marokkói és mauritán határ közötti földúton, és az elsõ mauritán táborban, Nouadhibouban térnek nyugovóra.

Kapcsolódó cikkek:
 

Ma reggel az utolsó Nyugat-szaharai nagyvárosban Dakhlában érte a reggel a Budapest-Bamako résztvevõit. Szeles hideg idõre ébredt a tábor. Többek sátrát majd elfújta a vihar.A kopár sziklasivatagot mára teljesen felváltotta a homokos szaharai táj. A versenyzõk várakozással teli indultak meg egy újabb ország és egy új ismeretlen világ felé. Ma léptek át a Mauritániai Iszlám Köztársaságba. A jármûvek nagy része pont akkor ért a határhoz, amikor két és fél órás ebédszünetre bezárt a határátkelõ.

Az átkelés nem mindennapi izgalmakkal járt. A nyugat-szaharai és mauritániai határ nemrég még háborús övezet volt és ezért a mai napig tele van aknákkal a vidék. A háború hatása a helyi hatóságok mentalitására is rányomja a bélyegét. Az átkelés több órába telt. A két ország közti senki földjén a betonút is véget ér. Ez volt eddig a Budapest-Bamako történetének a legkomolyabb próbatétele. Többen elakadtak, elsüllyedtek a homokban. A tapasztalatlan amatõr résztvevõk nehezen tudták kiszámítani, hogy a homok hol járható és hol nem. A dolgokat csak nehezítette, hogy a környék tele van taposóaknákkal. Errõl az út mentén felrobbant autók sora tanúskodott.A O8-as Lada 15OO csapata erõs benzinszaggal kellett, hogy megküzdjön a nap folyamán. Az esti célba félig kábultan értek be. Az õ jármûvük is elmerült a homokban.A O4-es Trabant ma rekordot állított be. Az autójuk 12O kilométeres sebességet ért el, amikor a rövid idõre átvette a felvezetõ autó szerepét. A homokos sivatagi távot ma könnyedén teljesítették. A fiúk ismét hõsiesen küzdöttek.

A nap másik nagy híre, hogy a mauritániai határ után megérkezett a Budapest-Bamako új felvezetõ autója egy Toyota Hilux pick up. Villám Géza és Dulai Zoltán örömmel foglalták az új OO-ás felvezetõ autót. Ez alkalommal elõrelátóbbak voltak és az autóhoz szerelõ személyzetet is szerzõdtettek. A csapat hivatalos tagja Maouloud Ould Ibrahim mauritániai versenyzõ lesz, aki a csapatot Nouakchottig kíséri.A nap nagy nyertese a szlovák Ulrich házaspár volt, akik jóval az ebédszünet elõtt értek a vám- és útlevélvizsgálatra. Ezáltal jó 3 órás elõnyre tettek szert. Természetesen õk értek be elsõnek. Cupákék Audija simán gurult át a homokos szakaszon, de a szerelõ autójuk alaposan elsüllyedt a homokban.A Budapest-Bamako csapatához ma nem hivatalosan csatlakozott egy svájci lakó-teherautó és két francia is, akik mopeddel akarják átszelni a Szaharát.Az estét a versenyzõk Nouadhibou-ban töltik, ahol az este legnagyobb kihívása az lesz, hogy honnan lehetne sört szerezni. Az iszlám köztársaságban az alkohol tiltott áru.Holnap reggel a mezõny két részre szakad. A két kerékhajtásúak Nouakchottba mennek, míg a terepjárósoknak egy sivatagi szakaszt kell teljesíteniük a Banc D’Arguin Nemzeti Parkon keresztül. A holnapi nap lesz a verseny egyik legnehezebb szakasza.

10. – 11. nap

Január 4-5, Mauritánia

Január 4-én ismét remek hangulatban és ismét müezzinek kánonjára virradt a Budapest-Bamako mezőnye Nouadhibou városában. Az észak mauritániai kikötővárost szinte megszállták a vállalkozó kedvű magyarok. Reggel a kötelező biztosítást és a Banc Darguin Nemzeti Parkba szóló belépőt kellett kiváltani. A legtöbben tegnap reggel szembesültek először a harmadik világbeli bürokrácia útvesztőivel. Azonban ezek a viszontagságok szerves részét képzik a Budapest-Bamakonak. A gyors helyzetfelismerés és nyelvtudás komoly előnyt jelent. Ennek ellenére mindössze egyetlen csapat beszél franciául.A szerdai nap abban is különleges volt, hogy két részre oszlott a csapat. A két kerék meghajtásúak Nouakchottba mentek az aszfalt úton. A versenyzők célja a Nouamghar nevű halászfalutól 1O kilométerre délre egy homokdűne volt a tengerparton. A vállalkozó szellemű amatőrök ma a sivataggal is megpróbálkoztak, de a homoktenger hamar meghiúsította álmaikat. Többen ma ébredtek csak rá, hogy a sivatagnak a fele sem tréfa. A homokba merült Opel Corsák, Audik és Mercedesek furcsa látványt nyújtottak a nomád tevepásztoroknak.

A versenykategóriában induló és eddig fölényesen vezető Lajos ’Cupák’ László szintén nyakig süllyedt a homokban, majd miután kiásta magát két másik pórul járt versenytársán is segített. Majd az első, leendő alkalommal menekült a homokból és tért vissza a biztonságot jelentő betonra. Cupák a tengerpartról megpróbálta megközelíteni az előző esti célpontot, de nem sikerült az Audinak a körülmények felett úrra lenni.Az elpusztíthatatlan OO -ás felvezető autó ma ágyúgolyóként repült be a sivatagba és rekord idő alatt nemcsak teljesítette a távot, hanem az utat is mutatta motorosainknak. Király László és Horváth András Zoltán ma legények voltak a dűnéken. Egy kisebb incidens csak akkor keserítette meg átmenetileg a hangulatukat, amikor Király László oldalról belerohant az előtte elakadt társába. Egyikük sem sérült meg.

A legizgalmasabb napja ma a 41-es Land Rover Defender sofőrjének, Tony Yemm-nek volt, akit reggel tiltott filmezésért letartóztattak a rendőrök. Az angol résztvevőt rövid fogvatartás után szabadon engedték. Néhány órával később Tony eltörte a kezét, amikor Tiba Tamás homokban rekedt Audiját próbálta menteni. “Valaki a nagy kapkodásban a csuklómat kezdte el tolni és nem az autót.”- mondta Tony. A 37-es Toyota navigátora Dr. Marton Ferenc állatorvos a helyszínen ellátta a sérültet, aki a törött csuklóval teljesítette a napi etapot.A szerda esti célba mindössze hat jármű érkezett be sötétedés előtt. A versenyzők közül a Viky Team szemtelen fölénnyel utasította maga mögé a többieket. A második helyen több órás hátránnyal a szlovák Ulrich házaspár futott be. A többiek holléte este 9-kor még teljesen ismeretlen volt. Hajnali kettő körül befutott még három túra kategóriában indult autó és Kádár Balázs, aki quaddal teljesítette a tegnapi etapot. A versenyzők közül Ulrichék és a Viky Team kivételével senki nem ért be a célba, ami egyben a másnapi rajt is lett volna. Ők két etapot buktak el így.

A szerdai táborhelyet csak a tengerpartról lehetett megközelíteni és akkor is csak apály idején. Sokan a dagály megérkezésével is még a dűnékkel harcoltak. Ezek a csapatok kénytelenek voltak a sivatagban vesztegelni tegnap éjjel. Ez az éjszaka sokaknak hátborzongató volt. A bizonytalanság és az a tény hogy a sivatag különböző részein ragadt csapatok nehezen tudtak egymással kapcsolatba lépni, csak tovább borzolta az idegeket. A hivatalos célba érkezettek az éjszakát a Atlanti-óceán és a Szahara lélegzetelállító találkozásánál töltötték a csillagos ég alatt.Csütörtök reggel már mindenki kijutott a homok börtönéből és útban volt Nouakchott felé. Többeknek ismét útját állta a dagály. A 06-os autó csütörtökön déli 12-kor bejelentette CB rádióján, hogy elege volt abból, hogy az “autójával „szörfözik” és inkább megvárná a délutáni apályt.” A dagály komoly veszélyeket is jelenthet, mert elmoshatja az autót hiszen a sivatag felé nem lehet menekülni.Nouakchottban, a tengerparton táborozik ma este a Budapest-Bamako mezőnye. Sokaknak a mai pihenőnap volt, amikor járműveiket rendbe tehetik és kiheverhetik az elmúlt napok megpróbáltatásait. A 39-es autó legénysége, akik aktívan küzdenek a Teréz Anya Jótékonysági Díjért. Ma játékokat és ruhákat osztottak hátrányos helyzetű mauritániai árváknak.

Ma este közösen ünnepli a mezőny a szaharai átkelést. A kecske- és tevehús sütéses partin részt vesz a helyi Mali nagykövetség teljes apparátusa, akik mali-i vendégszeretettel üdvözlik a Bamakoba tartó magyarokat.Holnap búcsút int a társaság a sivatagnak és elindul fekete Afrika szíve fele. A holnapi etap célja a Kiffa városa, amely egyben a szavannák kapuja is.

12. nap Bud

Január 6. péntek, Mauritánia

Ma hajnalban a Budapest-Bamako mezőnye rendben elrajtolt a Nouakchot-i pihenőhelyről, és nekivágott az igen csak hosszú 607 kilométeres szakasznak Kiffáig. ár a nap elején kisebb homokviharok borzolták a kedélyeket és ez egész nap így is maradt. A folyamatos homok-átfúvások és a dűnék ma is többeknek keserítették meg a napját. Horváth András motoros egy dűnén bukott, de szerencsére egy benzincsövön kívül semmi és senki nem sérült meg. iffától néhány kilométerre eddig ismeretlen okból gyerekek kővel dobálták meg a mezőny nagy részét, minek következtében Kovács Lajos Lada Nivájának betört az ablaka. Feltehetően a gyerekek összetévesztették a Budapest-Bamako mezőnyét a Dakaréval, amely Mauritánia ezen vidékén legalábbis, nagy közutálatnak örvend.

Az új 00-ás felvezető autó is átesett a tűzkeresztségen, eltört a féktárcsája. A mezőny nagyobb része rendben megérkezett a kiffai célba, kivéve a 00-ás, a 13-as, a 10-es, a 39-es autókat és a két motorost, amelyek különböző technikai okok miatt vesztegelnek a szavannán, és feltehetően a ma éjszakát a szabad ég alatt töltik. A jó hír az, hogy mind együtt vannak. A nap legnagyobb és egyben a Budapest-Bamako történetében eddig egyedülálló eseménye, hogy a 10-es autó pilótája Kovács Miklós egy homokdűne tetején, a lemenő nap fényénél megkérte Sívó Viktória kezét. Megbízható forrásból tudjuk, hogy Viktória IGEN-t mondott. Holnap Kayes (Mali) felé száguld tovább a flúgos futam, most már földúton.

Kapcsolódó cikkek:
 

Január 8. vasárnap, Kayes (Mali)

Két napos hosszas küzdelem után sikerült Villám Gézát a Budapest-Bamako autóverseny egyik főszervezőjét telefonon utolérni Kayesban, Maliban:

„Hihetetlen kemény volt az elmúlt három nap. A mezõny teljesen széthúzódott. Vannak, akik az eredeti ütemnek megfelelően már Mali fõvárosa Bamako felé száguldanak, de többen lemaradtak. Jelenleg úgy néz ki, hogy mi 24 órás hátrányban vagyunk, de vannak, akik még mindig Mauritániában autóznak. A lemaradásuk oka elsősorban technikai problémák voltak, de ugyanígy közrejátszott a fáradtság is. A tegnapi napon például a térképek szerint egy földúton kellett volna haladnunk, ehelyett egy sziklás, alig járható ösvényen találtuk magunkat. A motorosok nagyon elfáradtak délutánra, így meg kellett szakítani az utat ismét.

A 00-ás felvezető autóval egész éjszaka vezetve mi előrementünk, hogy valamelyest beérjük a mezőny elejét, de így is csak Kayesig jutottunk ma, ami a tegnap cél lett volna. Sajnos a kommunikáció is akadozik közöttünk, hiszen a műhold-telefonjaink csak álló helyzetben és a szabadég alatt működnek, így amikor vezetünk, nem tudunk egymással beszélni. Mivel mi két napja folyamatosan úton vagyunk, nem sok hírt kaptunk eddig a többiekről.

Annyit azért elmondhatok most már, hogy mindenki jól van. Volt egy kisebb sérülés a tegnapi nap folyamán, az egyik szerelő száját érte ütés szerelés közben, de orvosaink tájékoztatása szerint sikerült ellátni a sebet. Emberpróbáló napok állnak mögöttünk. Nagyon elfáradtunk és még nincs vége. A szerencsésebbek holnap megérkeznek Bamakoba, de leszünk páran, akikre még nagy kihívások várnak.”

15.nap

Az elmúlt napok hiteles krónikája: Fekete Afrikába beletörik a magyarok bicskája.A részletek a Budapest-Bamakoról még mindig kissé ködösek. E jelentés írásakor több csapat pozíciója még ismeretlen. A résztvevők közül csak kevesen rendelkeznek műholdas telefonnal. A kommunikációs csatornák is ugyanúgy járhatatlanok vagy nehezen járhatók akárcsak a helyi utak.A közel kéthétnyi felhőtlen autózás után szombat reggel Kiffa határában kezdetét vette az igazi afrikai autózás, amire a legtöbben sem fizikailag, sem lelkileg nem voltak teljesen felkészülve. Kiffából Mali felé két úton lehetett indulni. A Budapest-Bamakon nincsenek kötött útvonalak, csak a kiindulási - és a végcél pontjai vannak kijelölve. Az útvonalat mindenki maga választja. Legtöbben mégis a nehezebb út mellett döntöttek, annak ellenére, hogy a gépjárműveik nem megfelelőek az ilyen utakra.

A homokos, poros, félsivatagos terep első 3O kilométere nemcsak csábítónak, de barátságosnak és festőinek is tűnt. A táj csak ezután villantotta ki oroszlán karmait. Elsőként Lajos ’Cupák’ László adta fel, amikor Kankossa városa előtt az olajteknője teljesen tönkrement a homok fogságában és ki kellett vontatni a legközelebbi fõútig. Később ő figyelmeztette a többieket, hogy kerüljék el a Kiffa-Hamoud-Kayes útvonalat és menjenek a biztonságosabb, kerülni a betonúton. Sajnos sokaknak ez már túl késő volt. Több mint 1O csapat vesztegeltek ezen a távon.

A Land Rover Defenderek mentették az elakadtakat. Tiba Tamás autóját is ki kellett rántani. Rántás közben leszakadt az első vonószem és kilyukasztotta az Extrack.hu Land Roverének hátulját. Az Extrack drámája ezután csak fokozódott. Kipattant a hátsó felfüggesztés rugója, és Méhes György emelője a szerelés közben visszavágódott és arcon csapta őt. Méhes ajka mellett egy 3 centiméteres vágás keletkezett. Az erős vérzést Gyurkó Gábor és mentős csapata a helyszínen ellátta. Méhes jelenleg már Bamakoban van. Sérüléseit itt is ellátták és fontolgatja, hogy az első géppel visszarepül Budapestre.Persze a mentősök sem úszták meg technikai gubancok nélkül az elmúlt napokat. Gyurkóék mentőautójának a kuplungja égett szénné a szavannás, homokos terepen. Ők a bozótos lankákon álltak neki szerelni.

A Moslek.hu csapat szerelő buszát és trailerét két Land Rovernek kellett kivontatni a homokcsapdából.Szombat délután fél 4-kor már mindenki kiszabadult a kankossai földutak rabságából.A három Land Rover Defender tovább folytatta az utat a mali nagyváros, Kayes felé. Az esti célba mindössze 8 jármű futott be. Elsőként a szlovákok, majd hajnali fél 4-kor a O2-es Viky Team és O6-os Nissan Patrol értek be a kayesi célba tegnap.A visszafordultak egy része Kiffában töltötte az éjszakát. Mások elindultak a betonúton Bamako felé. Meg nem erősített hírek szerint a Moslek.hu csapata feladta a versenyt. A szlovák Ulrich házaspár és a Viky Team csapata az utolsó infok szerint Kitában van.A szombat éjszakát a legtöbben a bozótban töltötték Mauritánia és Mali különböző pontjain. A csapattól elszakadt 39-es és 1O-es autó, valamint a quad és a két motor is a bozótosban kempingelt tegnap éjjel.

A OO-ás felvezető autó pedig elindult Bamako felé. A szombat éjszakát egy nomád család sátrában töltötték, mert Kankossában elfogyott az üzemanyaguk és a benzinkutast nem sikerült az éjjel felébreszteni.Hétfő délben a helyzet a következő: az elindult 37 csapatból, már 12 Bamakoban van a célban. A célba ért eddig: a OO, 13,14, 15, 18, O5, 31, 36, 37, 4O, 41 és a O7-es rajtszámú csapat..Tiba Tamás hősies magatartásról tett tanúbizonyságot, amikor a Windbird Team csapatának tönkrement Opel Corsáját közel 1OOO kilométeren keresztül vontatta. Több vontató kötelet tett tönkre.Az orosz indiai kettős kihagyott egy etapot és már a célban van. Nemcsak, hogy épségben és idő előtt értek Bamakoba, de még egy autóstoppost is magukkal hoztak az ide majd 2OOO kilométerre lévő Nouadhibou-ból. Jó tett helyébe jót várj! Ma egy helyi autókereskedőtől egy 3OOO Eurós ajánlatot kaptak a 15O,OOO forintért vásárolt 25 éves Ladára.A többi csapatot hétfőre várják Bamakoba. A Budapest-Bamako záró partija hétfő este lesz Bamakoban.

Kapcsolódó cikkek:
 

16.nap:

Január 9, Bamako

A nap folyamán lassan szállingóztak be a csapatok a Niger folyó partján levõ célba. Homok cserzett és napbarnított arcok, a portól felismerhetetlen autók és elgyötört emberek hajtottak át a cél kapun reggel 8 és este 9 között. Megdöbbentõ történetekkel fogadták egymást a résztvevõk. Az elmúlt néhány éjszakát szinte mindenki a bozótban töltötte Mali különbözõ részein.A Budapest-Bamakon, a Velencében kiszállt csapat kivételével, mindenki szerencsésen beért a célba. A Moslek.hu csapata tönkre ment Audiját Kiffában hagyta és a versenyzõk a szerelõbuszukkal gurultak be Bamakoba.

Kora délelõtt autókereskedõk kis csapata szállta meg a célállomás parkolóját, és több autó új gazdára is lelt. A verseny parkolója pillanatok alatt használt autópiaccá vált. Sok autóra még jelenleg is folyik az alkudozás.A legtöbb versenyzõ tegnap tisztálkodott elõször sok nap után. Mintha az elõzõ 72 óra emberpróbáló viszontagságai már fényévekre lennének, vidáman söröztek a fiúk a Kempinski szálloda medencéjének partján. Az újabb csapatok pedig sorra érkeztek újabb rémtörténetekkel a járhatatlan utakról, a tönkre ment autókról és felõrölt idegekrõl.

Az, hogy minden csapat a célba ért kizárólag az összetartás és szolidaritás gyõzelme volt. Megdöbbentõ volt látni, hogy a legkülönfélébb emberek az élet különbözõ területeirõl hogyan segítenek egymáson, hogy egy közös célt elérjenek. Szinte egyik csapat sem lehetne Bamakoban, ha valaki nem segített volna valahol az elmúlt két hétben.Az esti eredményhirdetésen és záró vacsorán megjelent résztvevõk mellett ott voltak, a Mali-Magyar Baráti Társaság tagjai is, a Bamakoban élõ magyarok, valamint M. Konte a Mali Belügyminisztérium Rally Bizottságának Elnöke és Mma Maiga a Mali Idegenforgalmi Minisztérium Kabinetfõnöke. „A Budapest-Bamako nagyon erõs híd lehet népeink között.”- mondta Maiga asszony.

Az eredmények és külön díjak:

Hõsies magatartásáért és önfeláldozásáért kiemelt versenyzõk:

- Tiba Tamás, aki 1OOO kilométeren vontatott egy Opel Corsát.
- Lajos „Cupák” László, aki elsõként riasztotta a többieket a kankossai út rémséges állapotáról
- Méhes György Gyula, Tony Yemm és Kókai Tamás önkéntes autómentõi munkájukért

Mali-Magyar Barátság Díjat kapott:

- Mamadu Sidibe és Tocoure Karamouku, Budapesten végzett Mali-i üzletemberek, akik nélkül a Budapest-Bamako nem lehetett volna ilyen sikeres.

Totál Eltökélt Csapat Díjat kapott:
- Somogyi Gábor és Szedlákovics Áron, a 19-es Merci legénysége
Szinte veterán autójukkal olyan helyeken mentek át könnyedén és biztonságban, ahol a terepjáróknak is csak nehézkesen ment.


Low Budget Díj (Alacsony költségvetés díj):

- A 14-es autó csapata: Dr. Sarkadi Imre, Markó Ferenc, Bogár Bálint, Dudásné Fejes Ildikó, Berencsi Péter, Fodor Judit.
Nemcsak, hogy nem került semmibe nekik a Budapest-Bamako, de az ár, amiért eladták a mikrobuszokat, nyereséget is termelt a résztvevõknek. Õk pozitív cash flowval zárták a versenyt.

Teréz Anya Jótékonysági Díj:

- A TV2 Napló címû mûsorának forgatócsoportja nyerte a Budapest-Bamako legrangosabb díját. Több kiló játékkal, gyógyszerrel és ruhával érkeztek Afrikába. Feladatuk a Budapest-Bamako történetének elmesélése volt, de munkájuknál mindig fontosabb volt, hogy segítsenek. Szombat délután egy mauritániai kis faluban letették a kamerát, és egy haldokló asszony utolsó óráit próbálták elviselhetõbbé tenni gyógyszerrel és néhány kedves szóval.

Verseny kategória:

1. Juraj Ulrich és Daniella Ulrichova (Nissan Navarra)
2. Viky Team - Gábor Attila, Gábor Zsuzsanna és Bacsa István (Nissan Pathfinder)
3. Coimbra Racing - Polg&aacu



Szerző: szabadban
Forrás: PressBudapestBamako


Kapcsolódó cikkek:



A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum