Nézzük csak a súlyát: 226 kiló. Na várjunk csak, ez nem is hangzik olyan vészesen soknak! (persze, mert azt még látom, hogy ezt szárazon mérték) Mégis tudnak valamit a felkelő nap országában! Szép nagydarab a CB. Határozottan a „bazi” nagy kategóriába tartozik. Nagyon szép. Meghatározhatatlan neo-retro stílust képvisel. Klasszikus formák mindenhol, de hi-tech feeling árad belőle!
Akkor hát rohamra! Rám segítik a csillogó lemezpáncélt, fejre az acélsisak, hónom alá a dárda és már emelnek is a csörlővel a csataló nyergébe. A valóságba nem az zökkent vissza, hogy az 1284 köbcenti pöccre életre kel alattam, még csak nem is a gyári kipufogó meglepően kellemes mormogása, hanem az, hogy amint a nyeregben ülök, gyakorlatilag megszűnik a CB súlya - amiről azóta már kiderült, hogy kicsit több is, mint 250 kiló menetkészen, teletankolva.
Egy nehéz dögöt toltam ki a garázsból, most meg mintha egy biciklivel kerülgetném a gödröket remek útjainkon. Nem mintha egyébként nagyon kéne, mert amelyiket mégis eltalálom, azon halál lazán suhanunk át - csak így, többes szám első személyben: mi ketten, a "gép" meg én. Nagyon gyorsan barátkozó egy verda! Pedig előítéletnek nem voltam híján, be kell vallanom. Még néhány kanyar, és annyira jól érzem magam a nyeregben, mintha már évek óta ezen ülnék. Tényleg tudhatnak valamit ezek a japók..
Ahogy így kedélyesen hasítom a levegőt ezen a szépségen, elgondolkozom, hogy minek is kellett ez az 1300 köbcenti, ha úgyis csak 100 lóerővel árulják az új "big one2-t? Már persze azon kívül, hogy nagy legyen, hiszen a többieknek is van ilyen, így a Hondának is kellett egy maxi-naked motort csinálni. Vagyis pontosabb úgy a kérdés, hogy mit hoztak ki belőle, ha már egy ekkora bazi nagy blokkot "kellett" használni?
Nos, a számok azt mutatják, hogy nem valami sokat: még a 117 Nm-es nyomaték sem számít valami aszfaltszaggatónak ebben a kategóriában, a teljesítmény meg egyenesen lehangolónak tűnik - papíron. Egész más azonban a helyzet a motoron. Hihetetlenül kezes és harmónikus ez a kényelmes "monstrum", olyan könnyedén döntögethető egyik oldalról a másikra, ami még egy hatszázas géptől is jónak számítana.
Akár városban, akár szerpentinen szinte észrevétlen a CB negyed tonnás tömege - és a motor karakterisztikája is tökéletesen illik ehhez az image-hez. Abszolút lágyan, egyenletesen adja le a nyomatékát, olyan érzése, mintha egyforma erős lenne alapjárattól leszabályzásig. Elcsépelt jellemzés már az ilyen nagy gépekre, de tökéletesen igaz: szinte mindegy melyik fokozatban megy vele az ember, minden fordulatszámról simán és erőteljesen gyorsul.
Aztán ugyanúgy lassul is. Akár utassal is. Szélvédelme ugyan nulla, mégis klassz dolog vele túrázgatni - nem zavarja az egyébként minden paraméterében állítható futóművet sem ha jól megpakoljuk a gépet, a "big block" pedig tényleg mindent visz.
Nem gondoltam volna, hogy fájó szívvel adom vissza a legnagyobb CB-t. Néhány nap elég volt, hogy teljesen összenőjek vele, pedig alapvetően a sportos stílust szeretem inkább. Azt hiszem az kifinomultan hangolt high-tech belső és a klasszikusan gyönyörű külső összhangja az oka, hogy hét végére a hangsúly a tehénről teljes mértékben a szuperre tolódott. Tényleg tudnak valamit ezek a japók!
Műszaki adatok - Honda CB1300S |
Motor |
|
|
|
Motortípus: |
4-ütemű, négyhengeres, vízhűtéses |
|
|
|
Lökettérfogat (ccm): |
1284 |
|
|
|
Furat x löket(mm): |
78 × 67,2 |
|
|
|
Max. teljesítmény (kW(LE)/ford.): |
85(116 LE)/7500 |
|
|
|
Max. nyomaték (Nm/ford.): |
117/6000 |
|
|
|
Keverékképzés: |
PGM-DSFI befecskendezésr |
|
|
|
Indítási rendszer: |
elektromos |
|
|
|
Erőátvitel |
|
|
|
Sebességváltó: |
5 fokozatú |
|
|
|
Szekunder hajtás: |
lánc |
|
|
|
Váz/futómű |
|
|
|
Első felfüggesztés: |
Ø 43 mm teleszkópvilla |
|
|
|
Hátsó felfüggesztés: |
Lengővilla, két rugóstag |
|
|
|
Első fék: |
Ø 310 mm dupla tárcsafék, négydugattyús, ABS opció |
|
|
|
Hátsó fék: |
Ø 256 mm tárcsafék, egydugattyús, ABS opció |
|
|
|
Első/hátsó gumiméret: |
120/70 ZR17 - 180/55 ZR17 |
|
|
|
Méretek |
|
|
|
Hosszúság/ Szélesség/ Magasság (mm): |
2220/790/1120td> |
|
|
|
Ülésmagasság (mm): |
790 |
|
|
|
Tengelytáv (mm): |
1515 |
|
|
|
|
|
|
|
Saját tömeg (kg): |
234 |
|
|
|
Üzemanyagtank kapacitás (liter): |
21 |
|
|
|
Ár (forint): |
2 620 000 |
|
|
|