Veress Zoltán:
Júniusban egy televíziós mûsorban adott interjúk kapcsán ismerkedtem meg egy nagyszerû emberrel, mûrepülõ Európa bajnokunkkal, Veres Zoltánnal. Nem sokkal ezután volt alkalmam együtt repülni vele, mely óriási élmény volt számomra. E rövid idõ alatt engem nagyon megfogott egyszerûsége, vidámsága és a repülés iránti elhivatottsága. A tõle kapott CD-n olvasva pályafutását úgy gondoltam, hogy ez mindazok számára érdekes lehet, akik web oldalunkat látogatják. Ezért szeretném most megosztani kedves olvasóinkkal:
1982-ben kezdte repülõ pályafutását, 1986-ban szerzett diplomát repülõmérnökként a Nyiregyházi Fõiskolán. A repülésben szerzett tapasztalata igen sokrétû. Több, mint 80 féle repülõgép-típust repül, a vitorlázógépektõl a Boeing utasszállítóig, ami ritkaság még nemzetközi viszonylatban is. Oktató- és berepülõ pilóta. Dolgozott pilóta-oktatóként, mezõgazdasági pilótaként, légitaxizott Kanadában, ahol megszerezte a hidroplánra szóló jogosítványt, az Egyesült Államokban pedig a legmagasabb szintû, légitársasági-pilóta jogosítványt.
A repülés területén igazságügyi szakértõ. 100
Fõállásban a MALÉV pilótája Boeing-737-es típuson. Össz. repült ideje 9700 óra.
1986 óta mûrepül, 1988-tól a Motoros Mûrepülõ Válogatott Keret tagja.
A Nemzetközi Mûrepülõ Szövetségnél (CIVA) Magyarország diplomáciai képviselõje 1995-tõl 2001-ig, valamint 1995 és 1998 között a mûrepülõ válogatott csapatkapitánya.
1992-ben a Csehszlovákiában rendezett "Mesterek Tornája"-nak bajnoka,
1993-ban az angol bajnokságon ezüstérmes.
1994-ben a debreceni mûrepülõ világbajnokságon csapatban bronzérmet nyert, 1995-ben pedig a Breitling Világkupa meghívottja a világ 12 legjobb mûrepülõje között. Ennek kapcsán légibalett-bemutatóit olykor több mint 300.000 nézõ csodálhatta meg naponta Európában, az USA-ban, Kanadában és Japánban.
1998-ban az amerikai nyíltbajnokság egyik versenyén ezüstérmes,
1999 óta pedig neves amerikai repülõnapokra kap meghívást egyetlen európaiként, ahol olyan világhírességekkel szerepel együtt, mint a Thunderbirds vagy az Iron Eagles.
2001-ben kötött géposztályban 100%-os teljesítménnyel összetett mûrepülõ Európa-bajnok.
A magyar és az amerikai légügyi hivataltól olyan különleges mûrepülõ jogosítást kapott, aminek nincs alsó magassági korlátja.
Repülõnapokon, egyéb technikai sporteseményeken gyakran láthatjuk "hagyományos" hajmeresztõ légi-bemutatóján kívül, más extrém helyzetekben: kötelékezett már Boeing utasszállítógéppel, Mig-29-es vadászgépekkel. A motoros és autós gyorsulási versenyek kedvelt vendége. Jelenlegi repülõgépe az Exrta-300S, mely füst, fény és hang effektekre, valamint élõ webkamerás közvetítésre is alkalmas, a pilóta szemszögébõl bemutatva a mûrepülés látványát. Kimagasló súly-lóerõ viszonya újabb lehetõségeket nyit meg pilótája, Veres Zoltán számára. A gép üres súlya 640kg, motorja 300 LE-s, 6 hengeres, Lycoming boxermotor. Végsebessége 420km/óra, megengedett terhelési többese +/- 10G.
Veres Zoltán évente 40-45 repülőnapon vesz részt. Műrepülő bemutatóit több mint 2,5 millió néző kísérheti figyelemmel Magyarországon és világszerte.
További információ a www.vereszoltan.hu oldalon.