Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. március 28. csütörtök, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Behajózott a Havhingsten fra Glendalough nevű viking hajóreplika
2007-08-16 13:11:34



A Havhingsten fra Glendalough (Glenadlough-i Tengeri Paripa) útja tudományos vállalkozás volt azzal a céllal, hogy tapasztalatainak segítségével a történészek pontosabb fogalmat alkothassanak maguknak, miként sikerült a viking harcosoknak hajdanán, egy évezreddel ezelőtt a maguk ma kezdetlegesnek tűnő eszközeivel is legyőzniük roppant nagy távolságokat, bejárniuk hatalmas tengeri térségeket.

Egy
magyar kutató fejtette meg a viking navigáció rejtélyét. A kísérlet hitelessége érdekében nagyon pontosan kellett másolni az eredeti körülményeket, s kezdetben így is történt. Ugyanolyan anyagokból, ugyanolyan eszközökkel, kizárólag kézművesmunkával készült a hajó, épp úgy, mint ezer esztendővel ezelőtt. Később azonban kötöttek néhány kompromisszumot a kaland szervezői és részvevői, mert azért mégiscsak a biztonságot tekintették a legfontosabbnak.

Az eredeti tervek szerint csak az egyetlen vitorla és az evezők hajthatták volna meg hajót, de ennek a fontos követelménynek nem sikerült maradéktalanul eleget tenni. Amikor ugyanis kiértek útjuk leghosszabb szakaszára, az Északi-tengerre, olyan reménytelenül szélcsendes idő volt, hogy a derék "posztvikingek" beadták a derekukat, és engedték vontatni magukat 555 kilométeres szakaszon.

Sok más dolog is biztonságosabbá tette az utat, és rontotta egyúttal a viking összhatást: motoros hajó kísérte a Havhingstent, hogy baj esetén közel legyen a segítség. Radar, rádió-adóvevők, mentőmellények, túlélő-egységcsomagok, GPS, távlati időjárás-előrejelzések is segítették a baj megelőzését.

Miért éppen Roskildéből Dublinba? Nos, az eredeti hajó, amelyről a másolat készült, a roskildei vikingmúzeumban látható, de Írországban (a Dublin melletti Glendalough erdejében) készült 1040 táján. Így jelképes értelemben akár úgy is felfoghatjuk a dolgot, hogy a Havhingsten hazatért.


Forrás: Múlt-kor

A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum