2005. december 19, Budapest. 10:00 óra
Budapest-Bamako 2005 - a Fapados Dakar
Sajtótájékoztató: (képek, közvetlenül a cikk után) Több mint száz versenyző várja a Budapest - Bamako szaharai autóverseny rajtját!
Nyolc országból százkét résztvevő áll majd Budapesten a Hősök terén, az első magyar szervezésű transz-szaharai autóverseny, a Budapest-Bamako rajtjánál december 26-án, Karácsony másnapján, reggel 8-kor.
A maga nemében egyedülálló kalandtúrán amatőr autóversenyzők és lelkes kalandorok teszik próbára kitartásukat, tájékozódó képességüket, valamint járműveiket. A résztvevők nagy része nemcsak hasonló túrán, de még kisebb autóversenyen sem vett részt. A szabályok szerint bármilyen járművel el lehet indulni, amennyiben annak érvényes forgalmija van. A Budapest-Bamako mezőnyében épp ezért férnek meg egymás mellett a Trabantok, Ladák és a drága Land Roverek is.
A verseny megálmodója, Villám Géza úgy érezte, hogy a rangosabb Dakar rally mára a jól pénzelt profi csapatok és a gyári istállók versenyévé vált, ahol mindig a legtehetősebb versenyzők érnek el komoly eredményeket. „A sivatag romantikáját és egy közös afrikai autóverseny kalandos hangulatát sokkal olcsóbban is ki lehet hozni“ – nyilatkozta korábban. Tavaly nyáron egy megpróbáltatásokban gazdag afrikai autóút során merült fel a „fapados Dakar” megszervezésének ötlete.
Az alacsony nevezési díj (100,000 Ft túra kategóriában) egy része a szervezés költségeit fedezi. A nevezési díjakból fennmaradó összeget a Budapest-Bamako szervezői, a Foundation Pour L‘Enfance bamakoi gyermek alapítványnak ajánlják fel gyógyszerek, játékok, ruhák és iskolai felszerelések formájában.
A Budapest-Bamako résztvevői 7632 kilométert fognak megtenni 8 országon keresztül, míg 15 napi autózás után elérik a Mali köztársaság fővárosát. Az itinerben csak a napi célpontokat kapják meg a résztvevők. Az útvonal tervezése, kiválasztása és a navigáció része a stratégiának. A résztvevők túra és verseny kategóriában nevezhettek! A verseny során úgynevezett „kincseket” kell megtalálniuk a megadott paraméterek alapján, amelyekért plusz pontot illetve (a nem megfelelő vagy egyáltalán meg nem talált kincsekért) pontlevonást kapnak! A másik fontos dolog, hogy a versenykategória résztvevőinek mérik az idejét többek között a versenyautókba beépített műholdas adatközlő műszerekkel és pl., amelyik versenyző átlépi egy városban a megengedett maximális sebességhatárt, úgy azért büntetéssel sújtja a versenybíróság.
A mezőny Olaszország, a francia Riviéra és Spanyolország után Tarifánál szeli át a Földközi-tengert. Marokkóban az óceán partján haladnak majd el a résztvevők és az újév első napján érkeznek meg a marokkói fennhatóság alá tartozó, és erősen elaknásított Nyugat-Szaharába. Több napos szaharai autózás után, Afrika belseje felé fordulnak majd a járművek.
Mauritániában a „Jó Reménység Útja“ névre keresztelt úton jutnak el Kifa városába, ahol a sivatagot felváltja a szavanna. Innen poros földutakon és salakos ösvényeken jutnak el a legszerencsésebbek a Mali Köztársaság fővárosába, Maliba.
A marokkói, a mali és a mauritániai kormány mellett, a nyugat szaharai Polisario felkelő csoport képviselői is szabad áthaladásról és támogatásukról biztosították a Budapest-Bamako csapatait. Az érintett afrikai országok annyira komolyan veszik a Budapest-Bamako rally-t, hogy Maliban még külön, külügyminisztériumi referenst is kineveztek a verseny idejére. A B2 nem titkolt célja a népek közti barátság elmélyítése és az évszázados negatív sztereotípiák lerombolása. „A résztvevők feladata, hogy játékokat, ruhákat és gyógyszereket osszanak ki azokban a falvakban, ahol áthaladunk“ – nyilatkozta Villám Géza.
„Sokan Európában még mindig kultúrálatlan, visszamaradottaknak képzelik Afrika emberét. Afrikában meg azt hiszik az európaiakról, hogy ők az elnyomók és hogy Európában mindenki tehetős!” – mondta el a szabadban.hu munkatársainak Szliman Ahmed, a Szahara Alapítvány elnöke, aki személyével tisztelte meg a sajtótájékoztatót!
„Az afrikaiak Afrika problémáit nem tudjuk egyedül megoldani, de ha csak egy ember arcára is mosolyt tudtunk varázsolni már sikeresek voltunk“- fejezte be a sajtótájékoztatót Villám Géza.
A legkaritatívabb csapat a Teréz Anya jótékonysági különdíjat veheti át a verseny díjkiosztó gáláján.
A Budapest-Bamako napi célállomásai:
Velence, Olaszország - december 26.
Meureuil, Franciaország - december 27.
Murcia, Spanyolország - december 28.
Tangier, Marokkó - december 29.
Essauira, Marokkó - december 30.
Tiznit, Marokkó - december 31.
Laayoune, Marokkó (Nyugat Szahara) - január 1.
Dakhla, Marokkó (Nyugat Szahara) - január 2.
Noudhibou, Mauritánia - január 3.
Nouakchott, Mauritánia - január 4.
Kiffa, Mauritánia - január 5.
Kayes, Mali - január 7.
Bamako, Mali - január 9.
Táv: 7632km
Napi átlag táv: 504 km
Rajt: Magyarország - Budapest, Hősök tere, december 26, reggel 8 óra
Cél: Mali - Bamako, Hősök tere, január 9, kora délután
Résztvevők: 102 fő, 42 csapat! Részletesen itt!
Minden egyéb a versenyről itt: Budapest-Bamako 2005